Jak prawidłowo rozstawić tymczasowe zapory drogowe na drodze?

Tymczasowe zapory drogowe służą do oznaczania miejsc wyłączonych z ruchu. Zazwyczaj stosuje się je w miejscach, gdzie prowadzone są roboty drogowe, ale nie tylko. Odblaskowe elementy i wyrazista kolorystyka sprawiają, że bariery tymczasowe są widoczne z daleka. Jednak będą one efektywnie spełniać swoją funkcję wówczas, gdy zostaną prawidłowo rozstawione. Sprawdź, o czym należy pamiętać, ustawiając tymczasowe zapory drogowe.

W jakich sytuacjach ustawiane są tymczasowe zapory drogowe i kto może to zrobić?

Tymczasowe zapory drogowe oznaczają odcinki drogi, które wyłączone są z ruchu, np. podczas robót drogowych, naprawy nawierzchni czy malowania pasów. Stosowane są również, jeśli na drodze zdarzył się wypadek lub wokół terenu, na którym odbywa się impreza masowa. Solidne zapory drogowe oferuje sklep Maes: https://www.maes.pl/kontrola-dostepu/tymczasowe-zapory-drogowe.

Warto pamiętać, że bariery tymczasowe mogą być ustawiane jedynie przez określone organy. Należą do nich policja, straż miejska, służby drogowe, operatorzy autostrad i dróg szybkiego ruchu czy przedstawiciele firm budowlanych wykonujących roboty drogowe. 

Rodzaje barier tymczasowych

Podczas robót drogowych stosuje się zapory tymczasowe U-20. Te z kolei dzielą się na różne rodzaje. Zapory U-20a ustawia się wzdłuż jezdni (należy je ustawić w taki sposób, by nie było między nimi przerw), zaś zapory U-20b w poprzek. 

Zapory podwójne U-20c znajdują zastosowanie do wygradzania miejsc robót prowadzonych na chodnikach czy ścieżkach rowerowych, a także ciągach pieszych lub pieszo-rowerowych.

Ograniczniki skrajni drogi U21 lub U22: https://www.maes.pl/kontrola-dostepu/ograniczniki-skrajni-drogi są stosowane w miejscach, gdzie jezdnia jest zwężana lub gdy następuje tymczasowa zmiana zasady ruchu spowodowana np. remontem drogi. 

Jak prawidłowo ustawić bariery tymczasowe? Najważniejsze zasady

Tymczasowe zapory drogowe stosowane do zabezpieczenia miejsca robót należy umieścić na wysokości od 0,9 m do 1,1 m. Wartości te mierzy się od poziomu nawierzchni drogi do górnej krawędzi zapór.

W przypadku zapór U-20c dolna krawędź dolnego pasa zapory ma znajdować się 0,3 m nad poziomem nawierzchni.

Jeśli bariery tymczasowe umieszczane są bezpośrednio na skrzyżowaniu, należy zadbać o to, by nie ograniczały widoczności uczestnikom ruchu. Dlatego też ich wysokość nie powinna przekraczać 0,9 m. 

Prawidłowo rozstawione tymczasowe zapory drogowe zapewniają bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu, a także robotnikom przeprowadzającym prace na drogach czy policjantom wykonującym czynności podczas wypadków. Warto więc znać rodzaje zapór oraz sposób ich ustawiania.

 

Porównaj oferty

Porównaj